Vinterhymn och blöta skor

Idag kom första ordentliga snöfallet för vintern. Klev ut imorse och såg ett helt annat landskap än gårdagens. Det var fint. Fick nästan lite ont i hjärtat. När bussen anlänt till skolan hade jag ont av helt andra anledningar. Vintern i Luleå är b-rutal. Slask och snålblåst. IT AIN’T NORMAL.

Folkrock/indiefolk-bandet Mumford & Sons’ låt The Cave är mycket fin att lyssna på, särskilt om man gömmer sig i en busskur när det är mörkt ute. Då är man lycklig. Dessutom har deras låtar spelats i bland annat massiv ångest-sjukhussåpan Grey’s Anatomy. Är inte det ett erkännande om något i indiekretsar? Det är väl bara The O.C som kan toppa det.
Och jag vill heta Mumford. Det är sannerligen ett nobelt namn. Mumford. Mmm. 

Cause I need freedom now
and I need to know how
to live my life as it’s meant to be

Thistle & Weeds bygger på bibelreferenser, vilket enligt mig gör den extra intressant. Att Mumford & Sons kör på sin egen linje gör mig glad, oavsett trosuppfattning. Bra musik är bra musik. Men det finns ju inga lyrics så fulländade som I’m very glad because I’m finally going home (trololol).
Om man bortser från det religiösa känns budskapet lite som: Hörru, nu är du ute och cyklar. Shape up, loose the self-pity.
Och. Den är så mysig. Anar en Gosöverdos.

One response to “Vinterhymn och blöta skor

  1. Yo.. Alltså jag måste bara säga att jag love love love mumford and sons the cave och little lion man. Jag får lite weeping willows vibbar, då tänker jag närmast på broken promised land. Fast mumford har ju förstås ett annat sound men litte samma kostymbandskänsla tycker jag.

    Good night sweetiepie.

Kommentera

