It’ll take all these things and oh much more

Förutom att de råkar vara ett av mina favoritband är The Stone Roses onekligen även ett av de mest inflytelserika engelska banden (Oasis har ju sålt rätt bra, typ.). 1989 släpptes deras självbetitlade debutalbum, vilket många kritiker anser vara ett av de bästa genom tiderna och 2006 utnämnde NME det till ”The greatest British album of all time”. Inte illa. Jag vet inte om jag kan sträcka mig så långt, men The Stone Roses bidrar en hel del till min redan ganska massiva anglofili.

Jag grät första gången jag såg den här liveversionen av I Wanna Be Adored. En aning mesigt men sant. 1:30 börjar låten och 03:00 kommer John Squire in och fulländar det bästa introt genom tiderna. Då dör jag lite inombords.
”I hope you won’t stop,  tell me you won’t stop!” Ian Browns scennärvaro är… åh. (Var kom jojon ifrån förresten?)

The Stone Roses – I Wanna Be Adored

Sony Entertainment är lite snåla, jag fick inte lägga upp någon video.

One response to “It’ll take all these things and oh much more

  1. the stone roses, milaijki.

Kommentera

