Snålt, Owl City.

Blev lite paff häromdan när jag lyssnade på Fireflies och kastade ett öga på Lyrify. Owl City vill inte att man postar hans inte-så-himla-mycket-prata-i-skägget-texter. Varför? Ifall jag skulle vilja göra en Håkan Helstöld/Bob Dylan och bara, typ, översätta den och slänga dit en egen melodi? Jag förstår inte, wa bu dong, verschtan i noed.

Fina artister som i sann independent-anda gör musik för att de älskar det = bra. Everybody loves a lover. Men att inte ens posta lyrics? Jag tvivlar på, och det kanske får stå för mig, att alla dessa småband, i sina små källare, köpt alla småskivor och små EPs som varit deras kompasser i musikens lömska farvatten. Men hey, de kanske har Ingvar Kamprad som pappa.

Trist attityd, dålig fan service och för sent att testa loli-shõta (se: Justin Bieber).

PS. Och jag kan klargöra att jag gillar både Bob Dylan och Håkan Hellström. Dåliga artister lånar, bra artister stjäl. Survival of the fittest, helt enkelt. Och inget ont om Owl Shitty City’s musik. Jag lyssnade ju på Fireflies.

PPS.  Lyrify som plug-in till Spotify är rätt trevligt. Om man är lite lat.

PPPS. Lyssnar på The Maccabees. No Kind Words är, som ni kan se nedan, riktigt bra.

Dear friend of mine my,
Ear is bending
I’m not helping
I’m not telling
I’m not solving
I’m not saying you’re pretending
Alone, Alone, Alone, Not alone at all

Kommentera

