rockbio

Här är alltså böckerna (och min döende garderobsblomma, nog så dekadent).

  • Scar Tissue (Anthony Kiedis)
  • The Dirt (Mötley Crüe)
  • White Line Fever (Lemmy Kilmister)
  • Slash (Slash)
  • Highway to Hell (AC/DC)
  • Please Kill Me (om den amerikanska punkscenen)
  • I’m with the band (Pamela des Barres, förvisso groupie, men jag tycker hon räknas ändå)
  • Encyclopedia of Rock fick vara med också.

Scar Tissue är, minst sagt, LÄSVÄRD. Anthony Kiedis är brutalt ärlig och har en hel del uppfriskande självdistans. Han har levt ett helt galet liv. Dessutom får man en bra överblick över RHCP‘s karriär! Boken kompletteras med intressanta bilder (uppväxt, RHCP, privatliv etc). Jag älskar den. Alltså, han tog en spontantripp till Indien för att träffa Dalai Lama. Det om något är fräckt .

The Dirt är med all sannolikhet fylld med hittepå (bara s’att du vet Nikki Sixx, djävulen har inte bott i ditt vardagsrum), men den är intressant ändå. Bara man tar den med en nypa salt. Rockstjärnemyten är ganska töntig, nämligen. Orka dricka sitt eget kiss.

White Line Fever är jag inte klar med, men hittills har Lemmy mest pratat om skivbolag och Irland eller vad det nu var. Den spännande delen kanske kommer längre fram.

Slash var helt värdelös, jag slutade läsa. Översättningen var bara asdhjkasdkajha. Engelska. Är. Inte. Så. Knepigt. ”Jag gick rakt hem från skolan”. Pardon? You was nut drunk or sao?
Möjligt att den är bättre på engelska, men jag tyckte att den saknade struktur. Han (eller spökskrivaren…) hoppade bara fram och tillbaka i tiden och inte hände det något särskilt.

Please kill me, Maximal Rock&Roll och jag är med bandet har jag nyligen inhandlat, men det jag läst av den förstnämnda bådar GOTT.  Älskar galna musiker. Dessutom lånat böcker av och om Andy Warhol.
Älskar. Andy. Warhol.

När jag skriver älskar menar jag älskar, bara så att ni vet.

Jag älskar Karin Boye.
Jag älskar att lära mig saker.
Jag älskar antihjältar.
Jag älskar ord.

Det är så det funkar.

2 responses to “rockbio

  1. Några av dom böckerna råkar inte händelsevis lånas ut någon gång i framtiden?

Kommentera

